Det är väl sällan bekvämt att bli äldre. Kroppen blir segare och man känner att krämporna tilltar. Alla de där dåliga valen som man har gjort i livet börjar göra sig påminda och man ångrar att man inte hade bättre pejl på läget när man var ung. Nu är det kanske så att tekniken faktiskt kommer att kunna reparera mycket av det där i framtiden, men än så länge så är det upp till oss själva att se till att ta hand om kroppen.

Vägen till läkning 

Det går därför inte att komma ifrån att den bästa typen av träning är att promenera. Ut och gå i kuperad terräng och få upp lite flås och puls så kommer du snart att märka skillnaden på din hälsa. Att promenera är något som vi människor har gjort i alla tider och det är fundamentet i all sorts rörelse. 

Är det så att du direkt känner att det inte fungerar så är det nog läge att hälsa på hos en fysioterapeut i Köping. Att göra en fysisk genomgång och ta reda på var i kedjan – för kroppen är en sammanhängande kedja – smärtan har sitt ursprung är en förutsättning för att kunna göra något åt saken.

För genom åren så har samtliga av oss lagt till med saker som inte är särskilt bra för oss. Det kan vara det vi stoppar i oss, eller inte stoppar i oss, till hur vi rör på oss.

Har vi råkat ut för en skada så parerar kroppen detta genom att minska belastningen på det skadade området. Problemet är att detta skapar ett rörelsemönster som sedan kan bli en del av oss, även efter att skadan har läkt. Detta är sådant som man kanske inte tänker på, men som till exempel en fysioterapeut kan sätta fingret på. Med rätt hjälp kan vi sedan återerövra vårt hållbara rörelsemönster.