advertorial

Butiker har alltid haft kunderna som sin viktigaste beståndsdel. Får man inga kunder kan man inte driva en butik. Att kunderna uppskattar sortimentet och återkommer har varit viktigt i alla tider. Förr i tiden fanns det kanske bara en handlare inom rimligt avstånd. Oavsett om handlaren var bra eller dålig var det där man handlade. 

Idag är utbudet dock så enormt mycket större och det finns fler handlare inom området. Förutom det ökar shoppingen även via nätet. Konkurrensen ökar för både nationella och globala affärsverksamheter.

Har man en nöjd kundkrets som man vill behålla gäller det att hitta bra lösningar för dem. Att dessutom få dem att indirekt göra reklam för butiken innebär att det blir extra bonus som butiksägare. Ett sätt är att ha en speciell dag när trogna kunder får handla och får rabatt på sitt köp. Dock vill man ju även att de väljer butiken alla de andra 364 dagarna om de behöver något ur sortimentet.

 

kundklubb

 

Kundlojalitet är bra för affärerna

En lösning för att öka butikens kundlojalitet är att starta en kundklubb. Då kan man ha riktade erbjudanden som gäller för lojala kunder. Ett annat tips är att de får poäng på sina inköp. När man uppnått en viss poängsumma kan kunden få en rabatt i någon form när de handlar något i butiken nästa gång.

Man kan ha specifika erbjudanden som man endast skickar ut till befintliga medlemmar. Övriga kunder får inte ta del av medlemserbjudanden om de inte blir medlemmar i kundklubben. Med lojala kunder ökar chanserna rejält för att butiken ska få finnas kvar i många år framöver.

En ökad vinstmarginal gör att man kan expandera i yta, butiker och sortiment, och attrahera fler kunder framöver. Då kommer även kundklubben att utökas och man får nya trogna kunder som gör god reklam för firman.